2021. január 17., vasárnap

A HARAGOS HÓEMBER - Mese

 













Móricz Zsigmond:

A haragos hóember (rövidített)

         Olyan sűrűn esett a hó, hogy egyszerre bealkonyodott tőle. Lágy, nagy, gyerekökölnyi hócsomók szálldostak le az égből, és mi föltartottuk az arcunkat, hogy ráhulljon. Nagyokat kacagtunk, ha az orrunk hegyén megállt egy kis hóhalom, és prüszköltünk, mikor elolvadt rajta. Dobáltuk egymást puha hócsomókkal, és nem győztünk eleget kacagni.

Valamelyik a három öcsém közül elkiáltotta magát: - Csináljunk hóembert!  - Éljen, éljen! és már hozzá is fogtunk göngyölni a havat. De hamar beláttuk, hogy nagy munkába fogtunk, nem estére való, nem friss havazásban kifáradt gyerekeknek való mulatság az.

Szaporátlanul gömbölyödtek golyóink, izzadtunk a hajlongástól, hóban turkálástól, s mindnyájan roppantul megörültünk, mikor a legkisebb öcsém elvisította magát: -Hóember! Hol van? - Hol van? -Itt! Itt! Igazi hóember! Előrerohantunk.

A kúria előtti virágos kis kert kerítésénél valami nagy alkotmány állott. Fehér volt, tiszta hó tetőtől talpig. Mozdulatlan. Vastag derekú, lábatlan; feje helyett egy jókora golyó a tetejében.

Sűrűn esett a hó. Sűrűsödött a sötétség. - Hóember az?- kérdeztem én gyanakodva. Legöregebb voltam négyünk közül, legokosabb, s gyanús volt nekem, honnan került ide ilyen hamar egy hóember. - Persze hogy az! - sikoltoztak öcséim. - Ki csinálta volna? - Marci csinálta, a kocsis! - visította Lacika. - Azt mondta ma nékem, olyan hóembert csinál, lajtorjával kell a tetejére mászni

 A hóember csakugyan iszonyúan nagy volt. Nagyobb, mint az igazi emberek. Félelmetes volt. Senki sem mert hozzá közeledni. Megálltunk kissé távol, úgy néztük, és topogtunk a hóban. - Hátha mégse hóember, hanem igazi ember?-vélte Pista is.

- Hogyan volna igazi ember mondtam én, akkor már szólott volna! -Nézzük meg! -mondta Jóska. - Eriggy te! biztatott engem. - Te nem mersz? kérdezte Lacika. Én?! csattant fel Jóska. Dehogynem merek!

Rögtön elindult, s nagy kerülővel átment a túlsó oldalra, onnan bámult reánk. És tárgyalni kezdtünk torkunkszakadtából kiabálva, mert alig láttuk őt a sűrű hóesésben, a sötétben. Úgy kiabáltunk egymásnak, mintha egy egész kilométernyire lettünk volna, kinn a pusztán.

- Onnan is hóbul van? - visított Lacika. - Innen is!- rikoltotta Jóska. -  Akkor igazán hó! -Persze, hogy igazán! Erre hallgattunk egyet. Jóska újra kiáltott egy borzasztó nagyot: - Pistaaa! mintha a révésznek kiáltaná a Tisza túlsó partjára.

-Heee!- rivallt vissza ugyanúgy Pista. - Hallod, amit mondok? - Hallooom!- Valamit találtam ki.- Miii?-

Jóska tölcsért csinált a két kezéből a szájához úgy rikoltotta:- Ki kell próbálni, hogy igazán hóember-e a hóember! -Jóóó! -Tudod, hogy? - Nem! Jóska egész csendesen elkacagta magát, de azért persze jól hallottuk, hiszen közel volt hozzánk. Azzal újra elkezdte a harci üzenetet: - Megmondjam, hogy? - Meeeg! -Csinálj egy jó kemény labdát! Minek? Csak. Mind csináljatok Hihi. Lehajoltunk, és szaporán gyúrtuk a havat; jó kemény golyókat csináltunk belőle.

- Megvan?! - harsogta Jóska.- Meeeg! -trombitáltuk mi. -No, most rajta. -Egy, kettő, hááá-rom!

Taktusra elrepítettük a golyókat. Neki a hóember fejének. Ó, friss eszűek voltunk az ilyenre, kitaláltuk a Jóska tervét. Abban a percben pokoli ordítást hallottunk.

A hóember fölrobbant, s mennydörgő hangon ripakodott ránk:

-Héjnye azt a láncos-lobogós teringettét! és köpködte a havat.

-Aki szedtevette! - Hát mi vagyok én? - Hóbul vagyok én? -Mingyán a nyakatok közé sózom ezt a botot!

 Kaptuk is mi a lábunkat a nyakunk közé. Usgyé, szerteszét, mint a csirkék!

A juhász, aki édesapámra várt az udvaron, még akkor is lármázott, és törülgette szeméből, szájából a hógolyókat. Földig érő nagy bundájában, magas kucsmájában, hóval színig befödve, igazán nappal is bevált volna hóembernek. - Mán csak elvártam, mi lesz ebből a bolondságból!- kiabálta. - Hogy én hóember vónék! Fi! Egye meg a kotlós ezt a havat, még az orrom is bedugult tőle. Nagyot prüszkölt, s mi csaptunk rá olyan kacagást, de olyat, hogy tavaszig se hagytuk abba. Csak annyit kellett kommandírozni Jóská- nak, hogy: Egy, kettő, hááá-rom! már ott hem- peregtünk a földön, s a fülünkbe csengett a haragos hóember dühös prüszkölése.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése