2020. december 14., hétfő

V "CE FACE ...?" - program eszközei

A "Ce face ...?" román nyelv hatékony gyakorlását célzó program 18- 20 éve került kidolgozásra óvodánkban. Az ötletgazda Tót-Harsányi Éva igazgatónő volt és munkaközösség csapatként próbált részt venni a kidolgozásában, szaktanárok bevonásával. A hipotézis az volt, hogy az óvodás korú gyermekek, könnyebben elsajátítják, használják, gyakorolják a román nyelvű kifejezéseket, ha azok a cselekvésekre vonatkoznak és eljátszhatóak, utánozhatóak. Az óvodás korú gyermek gondolkodása konkrét, cselekvéshez kötött. Erre a pszichológiai alapelvre dolgoztuk ki a román nyelv eredményesebb elsajátításához való, sajátos módszerünket.  Ezáltal pozitívabb hozzáállást is reméltünk a gyerekek részéről. A program megjelenetetése többszöri nekifutásra sem következett be, de az óvónők többsége hatékonyan alkalmazta. Alapcselekvések ("merge", "fuge", "doarme", "se joacă", "mănâncă", "bea", "zboară", "plimbă", "face", "sare"), megnevezése és a sajátos emberi tevékenységek ("desenează ", "spune", "vorbește", "arată", "se îmracă", "se dezbracă", "se spală", "se piaptănă", "se dă cu schiuri", "cu săniuța", "patinează", "aruncă", "gătește", "face curățenie", "lucrează" stb.)  képezik a gyakorlás alapját. Az új ismeretek, egy két szóra korlátozódnak és a gyakorlás, ha nem is a tervezett foglalkozások keretében, hanem minden adódó helyzetet kihasználva ismétlésre, rögzítésre kerülnek, napi szinten: "Ce facem?", "-Mergem la toaletă", "Mâncăm supă.", "Ne spălăm." ...) A blogunkban található román nyelv elsajátítását célzó anyagok a "Ce face ...?"program részét képezik. 

1 megjegyzés:

  1. Az óvodás gyermek gondolkodása konkrét cselekveshez kötött erre a pszichológia ai alaptetelre dolgoztuk ki a román nyelv eredmenyesebb elsajatitasahoz valo sajatos módszerunket

    VálaszTörlés